De nieuwe Euro4 norm komt er aan. Het is bijna december en dat betekent dat wij binnenkort moeten overstappen naar de Euro4 scooters. Maar wat houdt de Euro4 norm nou precies in?
De Euro norm
Om de vervuiling van het milieu tegen te gaan moeten brandstof motoren schoner worden. Onder deze brandstof motoren vallen dus ook de brommers en de scooters.
De Euro norm is een Europese norm die bepaalt hoeveel schadelijke stoffen een motor mag uitstoten. Deze regel bestaat al enige tijd aangezien de Euro2 en Euro3 al voor de brommers en scooters gelden. Vanaf 1 januari 2018 is de Euro4 norm van kracht voor de brommers en scooters. De Euro4 norm is geen nieuwe regel aangezien deze in 2005 al voor de personenauto’s werd geïntroduceerd. Naast de Euro4 is er een Euro5 en een Euro6, maar hier hebben wij voorlopig nog niks mee te maken.
Euro4
Vanaf 1 januari 2018 is de Euro4 norm van kracht. Met deze regel wilt de overheid ervoor zorgen dat er alleen nog maar schone brommers en scooter verkocht worden.
Heb jij nou toevallig een brommer of scooter die nog een Euro2 of Euro3 motor heeft? Daar kan je gewoon op blijven rond rijden. Amsterdam is momenteel de enige stad die een milieuzone heeft ingevoerd. Vanaf 1 januari 2018 is het niet meer mogelijk om met een brommer of scooter ouder dan 1-1-2011 de binnenstad in te gaan.
2takt en 4takt
Veel brommer- en scooterfabrikanten zijn al overgestapt van de 2takt naar de 4takt. Hierbij is niet alleen het motorblok, in bijna alle gevallen, zuiniger geworden, maar de uitstoot van de schadelijke stoffen zijn ook minder geworden. Door deze overstap zal het gemakkelijker zijn om aan de nieuwe Euro4 norm te voldoen.
Een 4takt motorblok is anders gebouwd dan een 2takt motorblok. Een 4takt heeft meer bewegende onderdelen, hierbij kan je aan de kleppen denken. Mede hierdoor zijn de 4takt scooters zuiniger en kan er gebruik gemaakt worden van een gescheiden smeersysteem. De olie wordt niet meer door de brandstof heen gemend, maar gaat direct het motorblok in.
Bij een 2takt is het anders. Hier gaat de olie door de brandstof heen en smeert zo het motorblok. Echter wordt hierbij de olie ook verbrand en dat zorgt voor meer uitstoot aan schadelijke stoffen.
Tomos
Tomos is een van de weinige die doorgaat met de 2takt. Het is Tomos gelukt om hun 2takt motoren aan de nieuwe Euro4 norm te laten voldoen. Het prototype dat zij hebben ontworpen haalt een verbruik van maar liefst 1 op 50!
Zuinig rijden
Op de Euro4 Tomos na, zijn alle 2takt brommers en scooters minder zuinig dan de 4takt brommers en scooters. Het verbruik van een 2takt zit al gauw op 1 op 20 en die van een 4takt motor zit al gauw op een verbruik van 1 op 40. Is dit nog niet zuinig genoeg voor u? Dan hoeft u zich daar geen zorgen over te maken. Er rijden namelijk ook injectie scooters rond die maar liefst 1 op 55 tot 1 op 60 kunnen halen. Om een voorbeeld te noemen, hebben de nieuwe Vespa scooters injectie, maar ook de Kymco New Sento en de Yamaha Neo 4.