www.gerardmulder.nl
Home Zoeken Advies Contact
Blijf op de hoogte! Kom eens langs! Vraag om advies!
Nieuws Blijf op de hoogte!

Chinese scooterkoopjes: veel kwaliteitsverschil donderdag 28 September 2011

Scooters zijn in. Op zo'n trendy tweewieler omzeil je soepel fileleed en parkeerkosten. Maar let scherp op bij de aanschaf. Sommige Chinese prijspakkers blijken kwalitatief knudde en zijn ronduit gevaarlijk.

De Nederlandse 'brommervloot' bereikt een mijlpaal: er rijden er nu meer dan één miljoen rond. Dat succes is vooral te danken aan de trendy scootermodellen in snorfietsuitvoering met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Ze zijn geliefd bij jong en oud. Je hoeft immers geen helm te dragen op een snorscooter.

Tienduizenden worden er van dit type tweewieler verkocht. De meeste zijn erg prettig geprijsd. Vooral modellen van pakweg 1300 tot 1400 euro zijn nu in trek. Onder druk van allerlei nieuwe Taiwanese, Koreaanse en Chinese scootermerken zijn de opstapprijzen gehalveerd.

Helaas is er een keerzijde. Door de komst van al die goedkope pruttelaars is de scootermarkt erg ondoorzichtig geworden. Merken duiken op en verdwijnen weer even snel als ze gekomen zijn. Bovendien zijn de kwaliteitsverschillen groot.
Wie te veel naar de prijs kijkt, loopt nu het risico te worden opgezadeld met een abominabele snorscooter. Maurice Manders van brancheorganisatie Bovag waarschuwt met name voor Chinese scooterkoopjes van schimmige merken, die door al even onduidelijk handelaren worden aangeboden: 'Als je wat op internet rondkijkt, kun je ook zelf heel makkelijk een container vol bestellen. Voor een paar honderd euro per stuk. Desnoods met je eigen naam erop. Dat spul ziet er soms aardig uit, maar de kwaliteit is vaak zeer dubieus. Er zijn zelfs ronduit gevaarlijke modellen bij'.

Eerder dit jaar liet de Europese industrie (ACEM) in een drietal landen een steekproef uitvoeren. Een flink aantal van die spotgoedkope Chinese bromscooters en lichte motorscooters werd aangeschaft om ze door de nationale keuringsinstanties te laten beoordelen. De resultaten waren bedroevend. Zo waren er problemen met remmen, werden scherpe randen aangetroffen en bleek het gebruikte kunststof breekbaar. Verder zaten ze qua milieubelasting soms wel tien keer boven de norm.

Herman van Beek, gespecialiseerd in Peugeot-scooters, is er kort over: 'Wat kan een scooter van 700 of 800 euro nou helemaal zijn? Meestal is niet eens duidelijk uit welke fabriek zo'n ding komt. Onderdelen zijn daardoor sowieso al niet beschikbaar. Ze doen gewoon gratis een of twee scootertjes extra in zo'n container. Als verkoper moet je daar dan maar onderdelen af slopen'.

Op internetforums lees je gruwelverhalen van scooters die al na enkele duizenden kilometers totaal versleten zijn. Soms weigeren ze zelfs meteen dienst. Manders: 'Veel van die klanten melden zich ten einde raad bij een gevestigd tweewielerbedrijf, maar wij raden onze leden af aan koopjesscooters van onduidelijk herkomst te werken. Als je aan de voorkant iets aandraait, breekt er van achteren iets af'.

Kortom: spaar even door. En reikt de polsstok echt niet verder, denk dan aan een gebruikte scooter van een gerenommeerd merk. Maar wat is vandaag de dag dan een gerenommeerd merk? Afgezien van Yamaha, Vespa, Piaggio en Peugeot scoren immers vooral Aziatische machientjes. Uit die regionen komen namelijk ook prima scooters. Zo is de meest verkochte bromscooter nu een Kymco (Taiwan) en heet de populairste snorscooter Sym (Korea). Kymco en Sym zijn dan ook geen ramsjmerken. Ze zijn al jaren actief in Nederland en hebben een fatsoenlijke verkoop- en serviceorganisatie. Bovendien kun je er overal informatie over vinden.

De 'duur' klinkende merken hebben tegenwoordig ook al vanaf ruim duizend euro scooters in de aanbieding. Zo levert Peugeot de V-Clic voor 1100 euro en verkoopt Piaggio de Zip vanaf 1200 euro. Deze voordelige machientjes worden overigens ook in China gebouwd. Maar dan wel naar Europees ontwerp en in fabrieken die door Europeanen worden geleid.

Helaas zijn mooie retro-scooters bij die A-merken nog stevig geprijsd. In dat segment brengen royaal met chroom behangen tweewielers van onduidelijke Chinese merken velen in de verleiding. Ze worden niet alleen via internet aangeboden, maar zijn soms ook te vinden bij bouwmarkten en discountsupermarkten. Voorzichtigheid blijft echter geboden. Alleen de merken die al wat langer actief zijn in Nederland, bieden redelijk zekerheid voor kwaliteit, service en garantie.

Elektrische scooters
Kenners verwachten dat de scooter vooral bij woonwerk/rijders geliefder wordt wanneer elektrische tweewielers van gerenommeerde merken leverbaar worden. Later dit jaar is het zover. Dan komt Peugeot met de e-Vivacity. In het budgetsegment spelen de Chinezen slim in op het verleden. Ze gebruiken regelmatig nostalgische namen voor Aziatische scooters, zoals Lambretta en Kreidler. Extreme koopjes worden aangeboden door tamelijk schimmige internetshops. Let daarbij goed op. De aanbiedingsprijs blijkt soms exclusief btw en zonder aflevering. Ook komt het voor dat de koper zelf papieren moet regelen. Soms betaalt de klant 'bezorgkosten', waarna er simpelweg een onafgebouwd ding op de stoep wordt gezet.

vorige pagina

Copyright Gerard Mulder 2004 | Disclaimer | Webdesign: E-Marketing Support